Allt om migrän

Tips och tricks för dig med migrän

Här kommer några användbara tips och tricks för dig med migrän. Saker som kan göra det lite lättare att hantera vardagen. Självklart varierar det från person till person vad som är möjligt att göra. Försök göra det du kan och se vissa av tipsen som inspiration till förändring.

Migrän och relationer

Relationer och jobb

  • Förbered ett intyg om att du har migrän, detta kan du visa för din arbetsgivare eller arbetskamrater.
  • Prata med arbetsgivaren och arbetskamraterna om din migrän för att underlätta stressen när du behöver sjukanmäla dig.
  • Berätta för dina nära och kära för att få en förståelse för din situation, till exempel om hur de kan hjälpa dig under ett migränanfall.
  • Var med på olika gruppträffar för patienter med migrän så att ni kan diskutera och lära er mer av varandra.

Livsstil

  • Ät regelbundet, för att hålla ett jämnt blodsocker (kom ihåg att ta med mellanmål).
  • Vätskeersättning (exempelvis Resorb) är ett bra sätt att bibehålla en bra vätskenivå i kroppen, som tenderar att bli uttorkad vid ett migränanfall.
  • Regelbunden motion och rörelsepauser om du har ett stillasittande jobb.
  • Hitta en fysisk aktivitet som du gillar för att kunna fortsätta med den. Det kan vara allt från dans till trädgårdsarbete.
  • Försök att varva ner lite tidigare i veckan, exempelvis kan du mentalt förbereda dig inför helgen redan på torsdagen.
  • Utvärdera din sömn regelbundet, rusa inte i säng direkt utan försök att varva ner och återhämta dig innan läggdags. Om du har svårt för att slappna av kan du kanske göra några avslappningsövningar?
  • Histaminrik mat som grönmögelost, vin eller choklad kan trigga migrän för vissa. Men detta är beroende på hur du mår i övrigt. Ju bättre du mår fysiskt och mentalt, desto mer motståndskraftig är du mot migräntriggers.
Springande man
Kvinna med migrän i en säng

Vid ett migränanfall

  • Om du vaknar med migrän på morgonen så bör du ta din medicin och sjukanmäla dig för att vila ut dig. Vila är väldigt viktigt för att du ska kunna återhämta dig.
  • Ha mediciner och vatten lättillgängliga nära dig, exempelvis vid sängbordet.
  • Om det är möjligt att gå hem från jobbet kan det vara en bra idé att göra det.
  • Is och kyla på huvudet kan hjälpa vid ett migränanfall. Det finns även så kallade “migränmössor” som du kan ha på huvudet. Dessa förvarar du i kylskåpet.

Förebyggande åtgärder

  • Om du fortsätter att jobba som vanligt när du har migrän så kan anfallet hålla i sig längre. Det finns en risk att du vaknar med migrän även nästa dag.
  • Stresshantera mera. Planera din vecka och dina dagar för en mer hanterbar och mindre stressig vardag.
  • Ta pauser och ett djupt andetag när du känner att ett migränanfall är på gång. Det kan även hjälpa att dricka vätska.
  • Om du befinner dig i riskzonen att bli sjuk ofta kan du ansöka om ett särskilt högriskskydd via Försäkringskassan.
  • Spända muskler eller ojämn hållning kan leda till migrän. Sned muskulatur ökar belastningen och försämrar cirkulationen, detta kan i sin tur trigga huvudvärk.
  • Om du har en god hälsa generellt är chansen större att du kan tolerera mer stress eller histaminrik mat, utan att trigga ett migränanfall.
  • Använd dig av en huvudvärksdagbok. Ju mer du noterar om ditt mående och dina anfall, desto mer hjälp kan du få av vården.
Man dricker vatten

Viktigt att komma ihåg

När du gör livsstilsförändringar, börja med en sak och gärna något som är lätt.