Allt om migrän

Alternativa behandlingar vid migrän

Kvinna med migrän

Försök minska stressen

Stress kan utlösa migrän. Försök därför minska stressen i ditt liv. Huvudvärk är ofta förknippat med spända muskler. Kanske är du inte medveten om att du spänner musklerna i till exempel käken, nacken och axlarna. Besvären kan lindras om du lär dig att slappna av. Avslappningsövningar och mindfulness kan hjälpa. För en del fungerar till exempel yoga eller massage. Andra kan bli hjälpta av långa promenader och att komma ut och andas frisk luft. Testa dig fram och se vad som fungerar bäst för dig.

Om avslappningsövningar

Vi vet att avslappningsövningar fungerar, men bara om de utförs regelbundet. Det tar minst 3 månader att förändra ett beteende så förvänta dig inte att dina avslappningsövningar kommer ske med automatik. Du behöver planera in dem i ditt liv, precis som du skulle göra med ett gympass eller läkemedelsbehandling.

Avslappning

Yoga eller avslappning med musik eller röst?

Vilken metod du använder dig av är inte så viktigt, bara hjärnan få gå ner i varv. Den föredrar också avslappning som utförs under kort tid och ofta, gärna ett par gånger om dagen i jämförelse med 1 timme en gång i månaden. Avslappningsövningar kan inte bota migrän, men de kan hjälpa dig att minska symtomen.

Kognitiv beteendeterapi

KBT eller samtalsgrupper kan vara ett bra sätt att hitta acceptans och ett förhållningssätt till sin sjukdom. Det gör inte din migrän bättre i sig men upplevelsen av smärtan kan minskas, vilket kan vara mycket värt. Känner du panik när migränen kommer ökar din nivå av kortisol i kroppen, ett stresshormon, vilket kan förvärra ditt tillstånd. Därför är det bra att du får hjälp att hitta ett sätt att hantera dina anfall. Den strategin behöver man arbeta med när man mår bra, inte mitt under ett anfall.
KBT vid migrän